Cùng làm Phono UESUGI 3 x 12AX7 - HD bo nguồn

Discussion in 'Đèn điện tử' started by DIY-lover, 17/10/07.

  1. DIY-lover

    DIY-lover Advanced Member

    Joined:
    12/8/07
    Messages:
    7.338
    Likes Received:
    84
    Location:
    TBG - HCMC
    PHONO - có rất nhiều mạch và nhiều cách hồi tiếp, suy giảm RIAA để cho ra một "gu" âm thanh theo ý chủ quan của người thiết kế. Mỗi cách đều có một ưu khuyết điểm riêng, và tất nhiên với một người chơi Audio thì được trải nghiệm tất cả những "gu" này thì còn gì bằng.

    Sau khi ngâm .... dấm đề tài này hơi lâu, Em xin khởi động lại bằng cách thiết kế một mạch phono "mở" với nhiều tùy biến áp dụng mạch RIAA hồi tiếp.

    Mạch này Em dựa trên hai thiết kế khá nổi tiếng là:

    1 - MACINTOSH C22 RIAA PHONO

    2 - UESUGI Model TAE-1 PHONO Equalizer (có đăng tại Báo nghe nhìn số 12-2004 của tác giả KIM THẠCH)


    Do hai mạch trên có thiết kế tương đối giống nhau, Chỉ khác phần Hồi tiếp RIAA nên Em mạo muội vẽ lại mạch mạch trên với phần RIAA "mở" để người chơi có thể thay đổi treo ý thích của mình bằng cách rút cắm các JUMPER hoặc dùng SELECTOR chọn chế độ.
     
    Tags:
  2. VQ_audio

    VQ_audio Advanced Member

    Joined:
    13/7/06
    Messages:
    9.261
    Likes Received:
    28
    Bác này tham wá :lol: hay là chế cái cơ ... "đa di năng" trước đê - xài tuốt cả belt , direct ...
     
  3. DIY-lover

    DIY-lover Advanced Member

    Joined:
    12/8/07
    Messages:
    7.338
    Likes Received:
    84
    Location:
    TBG - HCMC
    Mạch MM PHONO Em mới vẽ:

    - Dùng 3 bóng 12AX7
     
  4. free

    free Advanced Member

    Joined:
    14/7/07
    Messages:
    129
    Likes Received:
    0


    Chờ các cao thủ phán ok xong bác lên mạch cho em đăng ký 1 bộ nhé! :D
     
  5. DIY-lover

    DIY-lover Advanced Member

    Joined:
    12/8/07
    Messages:
    7.338
    Likes Received:
    84
    Location:
    TBG - HCMC
    Em chuyển qua dùng DIL/CODE Switch cho tiện luôn, khi thay đổi chỉ cần gạt gạt như mạch Digital.
     
  6. DIY-lover

    DIY-lover Advanced Member

    Joined:
    12/8/07
    Messages:
    7.338
    Likes Received:
    84
    Location:
    TBG - HCMC
    Thêm phần tùy chọn TRỞ KHÁNG ngõ vào để phù hợp với từng loại KIM MM luôn:
     

    Attached Files:

  7. DIY-lover

    DIY-lover Advanced Member

    Joined:
    12/8/07
    Messages:
    7.338
    Likes Received:
    84
    Location:
    TBG - HCMC
    Không biết nên thêm gì ? Bớt gì nữa bây giờ ? Suy nghĩ nát nước rồi . . . Em bó giò luôn !!!

    Nhờ các Bác góp ý dùm ạ!
     
  8. DIY-lover

    DIY-lover Advanced Member

    Joined:
    12/8/07
    Messages:
    7.338
    Likes Received:
    84
    Location:
    TBG - HCMC
    Thêm cái mạch Phono Balance với nhiều ưu điểm, không biết nên chọn cái nào bây giờ ?
     
  9. regular

    regular Advanced Member

    Joined:
    6/6/07
    Messages:
    7.376
    Likes Received:
    20
    Location:
    Non-Groups
    Thiết kế của bác chuyên nghiệp quá! Phục bác thật. Khi nào làm bỏad bác cho em ké 2 bộ nhé!
    Cảm ơn bác trước! Chúc bác thành công
     
  10. tta60

    tta60 Advanced Member

    Joined:
    12/3/06
    Messages:
    266
    Likes Received:
    0
    Tôi xin đăng kí một bộ. Phần phono này nếu cho chung vào cùng một chassis với SLP 98 thì phần nguồn, đấu nối, chiết áp v.v...sẽ như thế nào bác nhỉ?
     
  11. DIY-lover

    DIY-lover Advanced Member

    Joined:
    12/8/07
    Messages:
    7.338
    Likes Received:
    84
    Location:
    TBG - HCMC
    Dạ Em chỉ mới dám đưa ra mạch nguyên lý để các Bác góp ý dùm chứ chưa dám tự quyết định nên hiện thực hóa mạch nào cả.
    Tuy nhiên Em hơi nghiêng về phía mạch Balance Input, nhưng mà đang thiết kế mạch nguyên lý cho tương đối một chút rồi gởi các Bác góp ý luôn.
     
  12. loudnoise

    loudnoise Advanced Member

    Joined:
    29/9/06
    Messages:
    273
    Likes Received:
    0
    Location:
    Canada
    Chào DIY-lover,

    2 mạch của Mc Intosh và Uesagi mình có làm rồi, rất dễ làm, không kén linh kiện lắm. Hiện nay mình vẫn đang dùng 1 cái dùng toàn linh kiện TQ và đặt tên là " Độc Cô Cầu Bại"; mục đích để thách đấu với A/E ở TBG.
    Riêng cái mạch balance MC của bác ở trên, mình lắp xong không hát mà cứ kêu è è rất khó chịu. Mod mãi không được nên làm thịt rồi. Bác thử làm cái MM đi, nếu sau này thích MC thì mua 1 cặp step up transformers là OK.
     
  13. Viagraless

    Viagraless Advanced Member

    Joined:
    4/12/05
    Messages:
    5.592
    Likes Received:
    253
    Nghe bác nói có chú "độc cô cầu bại" để chiến đấu mà via em đây ngứa ngáy tay chân quá. Đã định ngủ 1 đêm cho yên giấc mà cũng không được.
     
  14. DIY-lover

    DIY-lover Advanced Member

    Joined:
    12/8/07
    Messages:
    7.338
    Likes Received:
    84
    Location:
    TBG - HCMC
    Em nhận lời thách đấu của "Độc cô cầu bại" nhưng cho Em luyện chân kinh 90 ngày cho xong đã.
     
  15. DIY-lover

    DIY-lover Advanced Member

    Joined:
    12/8/07
    Messages:
    7.338
    Likes Received:
    84
    Location:
    TBG - HCMC
    Em có hướng cho mạch PHONO rồi:

    - Mạch sẽ theo kiểu dual unbalance, vừa RIAA hồi tiếp, vừa RIAA suy giảm

    Do đó người dùng có thể chuyển đổi giữa chế độ Balance và Unbalance, giữa hồi tiếp RIAA và suy giảm cho khỏi phải tranh luận, cứ cái nào thấy hay cho mình thì xài.

    Riêng Em thì mỗi ngày nghe một kiểu cho sướng!!!
     
  16. thanghue

    thanghue Advanced Member

    Joined:
    5/2/07
    Messages:
    625
    Likes Received:
    3
    Location:
    Thành Phố Huế
    Bác ơi thế mạch này có ngỏ cho MC và MM không bác.
     
  17. DIY-lover

    DIY-lover Advanced Member

    Joined:
    12/8/07
    Messages:
    7.338
    Likes Received:
    84
    Location:
    TBG - HCMC
    Món thập cẩm PHONO này đủ tất cả, Ăn thua là người lắp chiên xào nấu nướng thế nào cho ngon theo ý mình thôi.
     
  18. DIY-lover

    DIY-lover Advanced Member

    Joined:
    12/8/07
    Messages:
    7.338
    Likes Received:
    84
    Location:
    TBG - HCMC
    Lang thang, Em lại tìm thấy cái mạch PHONO này:

    Hybrid JFET/Tube MC/MM Phono Preamp
     
  19. DIY-lover

    DIY-lover Advanced Member

    Joined:
    12/8/07
    Messages:
    7.338
    Likes Received:
    84
    Location:
    TBG - HCMC
    The EB-1195/221 is a high quality, two-stage tube phono preamplifier with approx. 63 dB gain on the MC input and 44 dB gain on the MM input. The circuit is using three tubes and two single or one dual, low-noise JFET per channel, and is working without feedback.

    The MC input stage is a low-noise, hybrid circuit made up of a dual (or two matched) JFET and a 6922 double triode. The two JFETs and the two halves of the double triode are connected in cascode. The current in the input stage is determined by the JFET source resistor R4, and is set to approx. 10 mA. The reference voltage for the triodes is developed across a 20V Zener diode. The voltage drop across V1 is the maximum permitted for the tube: 90V. The stage has to be supplied from +210V, which can be derived from the main 260V supply through a 3.3k/4.5W resistor (supplied with the KIT), or from a second, regulated supply of 210V. The gain of the MC input stage is close to 50 dB and the equivalent input noise is 120 nV.


    The MM input stage is a cascode connected 6922. The reference voltage for the cascode tube is 80V, and is developed across two Zener diodes. The circuit is working at approx. 9 mA, and provides a gain of approx. 30 dB. The equivalent input noise is 0.6 microvolt.

    Both MC and MM inputs have an input impedance of 47k. If you need other terminating resistors for your pickups you can solder the appropriate resistor either on the PCB or on the input connector. Capacitors C1 and C7 are soldered on the PCB. Again, you might want to leave these off the board and solder the appropriate ones on the input terminal or on the input connector. Both terminating resistor and capacitor can also be placed on a switch on the back panel.

    Both input stages are using the 6H23P-EB/6922 Russian military tube, which has very low noise and practically no microphony. Other equivalent tubes can be used, and although they might be preferred because of the sound, they will probably degrade the noise performance of the circuit. Our KITs are delivered with the Russian tubes, but other manufacturers can be supplied on request, please see our tube price list.

    The second stage, which is common to both MC and MM, contains the passive RIAA equalization and a mu-stage. The RIAA network has an attenuation of 25 dB and provides an RIAA accuracy of better than +-0.5 dB across the audio band. The mu-stage is using an ECC83, and operates at approx. 1 mA. It has a gain of 38 dB. Total MC gain is 63 dB and the MM gain as 44 dB. With a line stage gain of the usual 20 dB this provides enough gain for most pickups on the market.

    In case you want to experiment with different types of tubes, the second stage layout allows both ECC83 and 6922 pinout tubes to be used in this position. All you need to do is to reconfigure the filaments: the 6922 needs 6.3V between 4 and 5, for the ECC83 pin 4 and 5 are connected together and the 6.3 V is connected between 4-5 and 9. In case a 6922 type tube is used pin 9 should be connected to ground.

    Only one of the input stages is operational at any one time, and only the appropriate tube is installed (V1 for MC or V2 for MM). This limits the filament current to approx. 600 mA per channel. In case you have two pickups: one MC and one MM, you can operate both input stages, and switch between them. The filament current will then be 900 mA. The KIT is delivered with all three tubes for each channel.

    Due to the very high gain and the RIAA bass boost, the circuit is very sensitive to hum pickup. Hum can be picked up from power supplies or power transformers. It is recommended to use regulated power supplies for the high voltage and also for the filament. It is also recommended to place the mains transformer and preferably also the regulators in a separate box for maximum hum protection. Additionally, it is recommended to use shielded tube sockets for V1 and V2. Although shielded PCB sockets are not readily available (and are not supplied with the KIT), they can be made from shielded chassis type sockets by cutting off half of the pins with a pair of very sharp pliers. The socket and the shield can be grounded to a ground track on the PCB.

    The filaments are “biased” to approximately +100 Volt. This serves to keep the maximum voltage between cathode and filament within limits given in the datasheet. Additionally, it helps reduce the hum susceptibility of the tubes, which is very important in low-noise circuits like a phono preamp.


    Setup
    --------------------------------------------------------------------------------

    It is recommended to test the amplifier modules separately, before building them into the chassis. As a minimum you will need a DVM to set up the circuit. Utmost caution must be exercised in testing the circuit as you are dealing with high voltages. If you have no experience with tube circuits we recommend that you ask an experienced friend or an electronics technician to test your circuit for you.

    Short all three inputs to ground. Insert one tube at a time, starting with V3. Apply 260V and 6.3V regulated voltages to the board. Connect the DVM across R24 and check the voltage drop. It should be approx. 0.75 Volt, indicating a current of 0.9 mA. Switch off the supplies, and wait until the capacitors have discharged on the board. Remove V3, and install V2. Check the voltage across D1-D2, which is the reference voltage for the cascode tube. It should be 82-84V. Connect the DVM across R14. The voltage drop is 135 mV, indicating a current of 9 mA in V2. You can also check the anode voltage on pin 6 of V2, it should be close to 170V.

    Repeat the procedure of switching off the supplies and discharging the capacitors on the board. Remove V2 and install V1. Switch on the supplies and check the voltage across D2 it is 20V. Connect the DVM across R4. The voltage drop should be 120 mV, indicating a current of 10 mA. If the current is more than 10 mA, increase the value of R4. If it is less than 10 mA, decrease the value of R4. After adjusting the current to 10 mA, you might want to check the anode voltage on pin 1-6 of V1 it should be 110V.

    If you have audio instrumentation, we recommend to test each stage separately. Connect the audio oscillator to the MC input and measure its performance at the output of that stage, Similarly, connect the oscillator to the MM input and check the performance of that stage. Finally, connect the oscillator to the second stage (V3) and check it through. If you want to check the whole circuit you might have to connect a 40-50 dB attenuator at the input of the amplifier (try a 10k and 100 Ohm resistor for a 40 dB attenuator), otherwise ground loops/hum will make the measurements difficult. To check the RIAA accuracy use a inverse RIAA circuit, like the one described in the 1/1980 issue of the Audio Amateur (A High Accuracy Inverse RIAA Network, by Stanley P. Lipshitz and Walt Jung) The RIAA accuracy should be within +-0.5 dB.

    The phono preamp kit is delivered with Dale resistors and WIMA MKP-10 polypropylene capacitors. You are free to experiment with other components like tantalum resistors, other capacitors, etc. We recommend using tantalum resistors in selected positions, these are available as an upgrade kit, please see our price list.

    For a complete description of the EB-1195/221 hybrid JFET/Tube phono preamp see the article: “An MC/MM Preamplifier with Tubes” under “Special Articles” or Glass Audio issue 2/97.
     
  20. thanghue

    thanghue Advanced Member

    Joined:
    5/2/07
    Messages:
    625
    Likes Received:
    3
    Location:
    Thành Phố Huế
    Vậy sau khi bác chiên xào nấu nướng xong em xin được đăng ký một bo.
     
  21. DIY-lover

    DIY-lover Advanced Member

    Joined:
    12/8/07
    Messages:
    7.338
    Likes Received:
    84
    Location:
    TBG - HCMC
    Sau khi tham khảo hơn 120 mạch phono các thể loại dùng Tubes hay Jfet, BJT hoặc loại Hybrid, Em bị TẨU luôn rồi Bác ạ!!!
    Không biết . . . . . làm theo hướng nào bây giờ vì cái nào cũng có cái hay riêng. Thế mới khổ!!!
    Chắc phải nghiên cứu tiếp, khi nào hết tẩu thì mới làm.
     
  22. ThuyLT

    ThuyLT Advanced Member

    Joined:
    4/12/05
    Messages:
    3.404
    Likes Received:
    79
    -
    Tôi vote cho cấu hình vào Jffet ra tubes+CCS:

    http://www.kandkaudio.com/images/phono. ... ematic.pdf
     
  23. DIY-lover

    DIY-lover Advanced Member

    Joined:
    12/8/07
    Messages:
    7.338
    Likes Received:
    84
    Location:
    TBG - HCMC
    Ôi, mạch Bác cho toàn linh kiện khó tìm. Mấy cái biến áp nối tầng, CCS dùng mosfet phân cực âm như con UDN... chắc là khó phổ biến lắm Bác ạ.

    Bác Vote lại mạch nào dễ dễ tìm linh kiện một chút cho Anh Em nhờ đê ! :D :D

    Cám ơn Bác!
     
  24. DIY-lover

    DIY-lover Advanced Member

    Joined:
    12/8/07
    Messages:
    7.338
    Likes Received:
    84
    Location:
    TBG - HCMC
    Về nguyên lý thì Em cũng giống bác ThuyLT là nghiêng về cấu hình như thế này:

    - Vào JFET, ra Tubes + CCS

    - "Dual mono" cho "1 channel", khi cần thì chuyển qua Balance input + Output

    - Dùng RIAA suy giảm làm thiết kế chính, kèm Module RIAA hồi tiếp gắn ngoài cho người không thích mạch RIAA suy giảm (Module này không vẽ mà ai thích thì tự làm riêng, có chừa sẵn nhiều Jumper để kết nối vào mạch, thích hồi tiếp âm từ đâu về đâu cũng được).

    Trên đây là quan điểm của Em về dự án Phono này, Xin các Bác góp ý thêm dùm ạ.
    Xin cám ơn!
     
  25. ThuyLT

    ThuyLT Advanced Member

    Joined:
    4/12/05
    Messages:
    3.404
    Likes Received:
    79
    -
    Trời Jffet 2SK30 đang bán rất sẵn chạy tít ở Katốt, còn ở anode thì phải dùng con khác chịu áp cao hơn.

    Biến thế đầu vào để đổi MC/MM thôi, Biến thế đầu ra thì tùy chọn.
     

Share This Page

Loading...