Thắc mắc không biết hỏi ai

Discussion in 'Dành cho thành viên mới' started by TiCan_2009, 28/4/13.

  1. vttaudio

    vttaudio Advanced Member

    Joined:
    6/4/09
    Messages:
    437
    Likes Received:
    47
    Location:
    VNAV
    Re: Tản mạn (tt)

    Cho đến bài viết này của B, E cũng chưa hiểu cái B đi tìm là cái gì
     
  2. dnnv

    dnnv Advanced Member

    Joined:
    16/5/07
    Messages:
    552
    Likes Received:
    1
    Re: Tản mạn (tt)

    Còn em thì hiểu bác ấy đang tìm lời giải thích cho những điều bác ấy nghĩ là mâu thuẫn trong thế giới audio, ví dụ như tại sao không làm thế nọ thế kia mà các nhà sản xuất và người dùng lại chấp nhận bỏ ra vài ngàn $ cho cặp dây loa...

    E thì nghĩ những suy luận của bác TC_2009 cũng không phải là không có lý, bác nào am hiểu thì cùng vào tranh luận giải đáp cho anh em cùng mở mang kiến thức.
     
  3. Zorro

    Zorro Advanced Member

    Joined:
    14/12/05
    Messages:
    3.308
    Likes Received:
    545
    Location:
    Saigon
    Cái định nghĩa âm thanh trung thực rất là mơ hồ bác ạh, không có 1 hệ quy chiếu hay 1 thước đo nào để ta có thể đánh giá đúng mức độ trung thực mà mọi người cùng cảm nhận giống nhau.

    Không có hãng nào sản xuất loa cho âm thanh hay nhất, không có hãng nào sản xuất amply cho âm thanh hay nhất, cũng không có hãng nào sản xuất CDP cho âm thanh hay nhất. Vậy nếu bác thích âm thanh của loa này, âm thanh amply kia, âm thanh của CDP nọ thì lúc đó bác có quyền chọn lựa theo sở thích của mình hay không? tất nhiên là được và còn dễ dàng nữa. Nhưng nếu cứ vì sợi dây loa như bác nghĩ thì lúc đó bác phải mua luôn loa có gắn sẵn amply bên trong, liệu bác có thích không? hơn nữa nếu không giải quyết triệt để vấn đề rung chấn khi loa hoạt đông thì chất lượng âm thanh của amply coi như vô nghĩa (điều này là quá khó), và còn mau hư hỏng nữa! chưa kể khách hàng phải đi mua sợi dây tín hiệu dài hơn, sự suy giảm chất lượng âm thanh lại tăng lên, cái nào hiệu quả hơn đây?

    Hình như nghề của bác có liên quan đến kỹ thuật điện tử? Em thấy hầu hết các ae có kỹ thuật điện tử khi đến với vnav đều ít nhiều không tin vào những chuyện như dây điện nguồn, dây tín hiệu và dây loa có ảnh hưởng đến âm thanh, vì trong kỹ thuật điện tử chẳng bao giờ có đề cập và nói đến vấn đề này, cứ toàn là công thức vật lý và toán học mà thôi, nhưng thực tế là như vậy. Các loại dây dẫn, ngoài chất liệu ra thì cách thức chế tạo và cấu trúc quyết định đến âm thanh rất lớn, cùng 2 sợ dây có tiết diện như nhau, cùng là Cu-OFC, pure 99,999%, ... nhưng nghe âm thanh lại khác nhau, điều đó cũng bình thường.

    Bác không cần phải có khả năng thẩm âm đặc biệt đâu, chỉ cần có 1 chút cảm thụ về âm nhạc, 1 chút định tính và định lượng về âm thanh thì bác sẽ nhận thấy sự khác biệt khi thay đổi các dây dẫn trong bộ dàn ngay.

    Đúng, bác chưa biết đến các thiết bị tách các dải tần số ở mức tín hiệu nhỏ thành các kênh riêng biệt rồi khuếch đại lên, đưa thẳng vào loa. Những thiết bị này gọi là Active Cross-over. Anh em trên này cũng xài nhiều, và có 1 số cũng đã tự ráp bằng tube để chơi rồi.
    Cách xài Passive Cross-over là cách chơi đơn giản nhất, gọn nhẹ nhất, không cần người chơi có kiến thức gì uyên sâu để chơi nó, nó phục vụ cho số đông.
    Còn cách chơi Active thì ngoài chuyện phải hiểu biết thật kỹ từng thiết bị trong hệ thống ra, bác phải tốn chi phí cho nó rất nhiều. Em ví dụ bác xài hệ thống 3way, bác phải tốn đến 5 cặp dây tín hiệu, 3 cặp dây loa, 1 Pre (Active hoặc Passive), 1 Active Cross-over, 3 Amply Stereo (hoặc 6 amply Mono).
     
  4. Zorro

    Zorro Advanced Member

    Joined:
    14/12/05
    Messages:
    3.308
    Likes Received:
    545
    Location:
    Saigon
    Re: Tản mạn

    Bác nhầm to rồi, người ta xài Vertu vì rất nhiều nguyên nhân chứ chẳng phải vì nó tốt hay bền gì cả, một nguyên nhân chính mà em thấy chính là người xài em nó cảm thấy tự tin hơn.
    Và trong Audio cũng vậy, nhiều bác cũng ráng sắm cho được bộ dàn hàng hiệu để cảm thấy được tự tin hơn đó thôi.

    Nhưng dây dẫn thì khác, nó có sự khác biệt rõ ràng, mặc dù cũng có những sợi thật đắt tiền nhưng âm thanh của nó mang lại cũng không như mong đợi!

    Điện trở của dây loa nó là điều kiện cần mà thôi, cái quan trọng là cách thức chế tạo và cấu trúc sợi dây.
     
  5. TiCan_2009

    TiCan_2009 Approved Member

    Joined:
    25/4/13
    Messages:
    34
    Likes Received:
    0
    Cám ơn bác zorro trả lời rất chi tiết. Tui đang lạc bước vào con đường DIY "active cross-over" rồi đó bác. Mục tiêu lúc này đây là thử nghiệm đối chiếu xem với "active cross-over" thì chất lượng âm thanh tái tạo có còn lệ thuộc nhiều vào dây loa như "passive cross-over" hay không. Vì chi phí DIY một cái amply nhiều kênh (6-8) cho giải pháp "active cross-over" cũng không đáng kể nên sẽ thử xem sao.

    Một số kết quả ban đầu cho thấy:

    1. Hiệu suất âm thanh cao nên không cần phải thiết kế amply công suất lớn, chỉ cần chú ý để có độ méo nhỏ (~ 0.05% trở xuống), bảo đảm độ "trung thực" của tín hiệu đến loa ở mức hifi.

    2. Khi thay đổi độ gain của từng kênh, đáng ứng âm thanh tốt hơn (và khác hơn) là điều chỉnh bass/treble hay equalizer trên bộ thông thường rất nhiều.
     
  6. TiCan_2009

    TiCan_2009 Approved Member

    Joined:
    25/4/13
    Messages:
    34
    Likes Received:
    0
    Re: Tản mạn

    Tui chưa đủ trải nghiệm để biết rõ về các mức độ khác biệt giữa sợi dây dẫn (điện) tốt và một sợi dây loa siêu hạng. Nhưng sau khi xem những bài nói về vấn đề này tui đoán rằng với "passive cross-over" , dây loa không đóng vai trò là dây dẫn thuần túy mà còn là một thành phần mở rộng của bộ lọc tần. Khi đó cấu tạo của dây loa (phản ánh ở điện trở, điện dung và cảm kháng) có thể góp phần vào kết quả "lọc âm thanh" ở những mức độ nhất định. Với suy nghĩ như vậy, khi tìm hiểu về "active cross-over" tui nhận thấy nếu không có bộ phân tần thụ động trước loa thì ảnh hưởng của đoạn dây loa có thể chỉ còn là "dây dẫn" thuần túy, các ảnh hưởng có thể có sẽ rất mờ nhạt so với trường hợp "passive cross-over"

    Đó là lý do để tui bắt tay vào cái thử nghiệm này.
     
  7. cuongtruongvan

    cuongtruongvan Advanced Member

    Joined:
    18/4/12
    Messages:
    320
    Likes Received:
    380
    "gửi bởi TiCan_2009 » 28 Tháng 4 2013, 15:36

    Câu hỏi thứ nhất

    Về dây loa thấy có nhiều thread nhắc đến rồi nên sẽ cố gắng đọc hết rồi sẽ hỏi sau. Chỉ thắc mắc một tí là không biết những lần thực hiện test mù giữa các loại dây thì kết quả như thế nào.

    Về sợi dây nguồn thì hơi băn khoăn về ý nghĩa của nó. Vì đâu mấy ai thay hết được dây dẫn từ ổ cắm ra đến đồng hồ điện, mà có thay được thì từ đó ra cái cột điện cũng bó tay luôn. Vì thế dây nguồn chỉ cần dẫn điện tốt và đủ công suất là đủ rồi, lọc nhiễu thì chỉ tính từ bộ nguồn trở đi có đúng không ?"

    Tôi đọc trên mạng có nhiều bài về dây điện nguồn, nhưng có một điều chung: ngoài dây từ ổ cắm tới máy phải là dây đồng tốt, dây phải đủ lớn để dây không nóng, dây dẫm trong nhà từ ngoài cột đèn vào rất quan trọng. Tôi biết một số bác khi xây nhà chưa lưu ý dây trong nhà đã đi một dây riêng loại tốt từ đồng hồ đến phòng nghe nhạc.
    Còn về lọc nhiễu cho nguồn điện, họ nói rằng để biết có cần lọc điện không nên kiểm tra nguồn điện có bị nhiễu không đã, nếu nguồn điện ở nhà không gần các nguồn phát nhiểu (máy hàn, máy khoan cắt,..) thì cũng có thể không cần. Nhưng theo tôi trong các bộ lọc điện nước ngoài bán thường có thiết bị bảo vệ chống điện áp cao (ví dụ trên 240V) hoặc xuống quá thấp (dưới 80V). khi điện áp nguồn lớn quá hoặc thấp quá thì thiết bị tự ngắt điện ra và bảo vệ dàn máy. Cái này rất ít xảy ra, nhưng cũng như mua bảo hiểm tai nạn, nếu có xảy ra thì bộ dàn của bạn sẽ không hỏng.
     
  8. cuongtruongvan

    cuongtruongvan Advanced Member

    Joined:
    18/4/12
    Messages:
    320
    Likes Received:
    380
    Tôi cũng đọc được Hướng dẫn của hãng dây loa Chord mình dịch nhanh để các bác tham khảo:

    1. Thay dây loa
    Vị trí loa trong phòng nghe nhạc rất quan trong trong việc thể hiện tốt nhất các đặc tính âm học của loa.
    Khi thay dây loa, đặc tính âm của loa có thể thay đổi và do vậy cần thay đổi vị trí loa một ít.
    Khi thay dây loa hiện hữu bằng dây loa mới, nếu loa có tiếng bass hơi nhẹ thì dịch chuyển loa về phía tường sau từng bước 5 cm. Nếu thấy tiếng bass hơi nặng thì dịch chuyển loa về phía trước từng bước 1 cm.
    Nếu khi thay dấy loa thấy tieng bass nặng hơn thì dịch loa về phía trước cùng cách với cách làm trên.

    2. Vệ sinh các điểm tiếp xúc các dây nối
    Nên định kỳ vệ sinh các điểm tiếp xúc của các chỗ nối như các đầu giắc cắm, đầu dây loa. Các dây đồng trần chõ nối với loa có thể bị oxy hóa , cần làm sạch chỗ bị oxy hóa.
    Chất làm sạch mua ở các trung tâm bán thiết bị audio. Caig De-Oxit là một loại tốt.

    3. Dây loa mới trong thời gian chạy rà (burns -in ) có thể thay đổi một ít đặc tính. Sau khi sử dụng vài tháng cần điều chỉnh lại vị trí loa như cách làm trên.

    4. Thay cầu nối loa.
    Những loa có thiết kế có thể nối bi-wire thường được cung cấp sẵn các cầu nối được mạ vàng để nối các cọc loa khi sử dụng dây loa single –wire.
    Nếu sử dung dây loa đơn cho các loa này có 2 cách để loa phát hay hơn:
    1. Dùng ngay một đoạn dây loa để thay cho các cầu nối đi theo loa.
    2. Dùng cầu nối a set of Chord's purpose made Signature Links
    Sử dụng 2 phương pháp trên cho hiệu quả cải thiện tiếng tréble và sự gắn kết (conhence) khá rõ .

    5. Cách nối dây loa với loa tốt nhất là dùng đầu càng cua, vì cho diện tích tiếp xúc lớn, hoặc nối trực tiếp dây loa vào cọc loa.
     
  9. cuongtruongvan

    cuongtruongvan Advanced Member

    Joined:
    18/4/12
    Messages:
    320
    Likes Received:
    380
    Tôi cũng rất băn khoăn về tác dụng của dây loa, trong hki tìm trên mạng tôi tìm được bài này, tôi nghĩ nó cung cấp kiến thức khá tổng quát về dây loa, xin gửi các bạn tham khảo:
    WIREBUSTERS
    Introduction
    For many years, wires that were used to connect speaker systems were often zip or line cord. The longer the run was, the heavier the wire that was used. There were no special speaker wires--just plain old copper wire--solid or stranded. The emergence of high tech speaker wire has raised some fundamental questions about the benefits of these new and sometimes extremely expensive wires.
    Resistance in the speaker circuit is the key factor that determines loudspeaker performance. The loudspeaker circuit includes the connecting wire between the amplifier terminals and the speaker terminals, the amplifier internal impedance and the impedance of the speaker system. There's also contact resistance at the connecting terminals of the amplifier and speaker system. The contact resistance of clean connectors and the internal impedance of good quality amplifiers is normally small. The controlling factors that remain are the speaker system impedance and the speaker wire resistance.
    The DC resistance of a typical 8-ohm speaker system is about 7 ohms. This resistance is due to the wire in the woofer voice coil. It may be a total shock to some people to know that a typical 8-ohm four layer woofer voice coil contains about 120 feet of number 28 solid copper wire. This wire is all in the circuit with the speaker system hookup wire. It's also much longer than a normal run of hookup wire from the amplifier to the speaker. Even a mid range speaker can have about 30 feet of number 33 solid copper wire and a tweeter can have 20 feet of number 35 solid copper wire.
    Speaker and Amplifier Connectors
    The connection between the power amplifier output terminals and speaker input terminals is almost always a pressure device of some sort. It's unfortunate that these important connections are determined by to how tight you can turn a binding post or screwdriver or by the pressure of a spring which holds the speaker wire against the metal of the terminal. The metals that are forced against each other are often different. They might be brass or steel but plated with other metals. The wire could be copper or silver and perhaps coated with solder containing tin. They expand and contract differently with temperature. They can also become oxidized over time and the connection can become bad to the point where the resistance is significant compared to the resistance in the rest of the circuit. Dissimilar metals can also promote corrosion with action like a battery when they are in a humid environment. This eventually causes not only higher resistance but also clearly audible distortion as if a diode were inserted in series with the speaker and amplifier.
    Suppose you have a system with adequately heavy speaker wire but the connections have gone bad over time. Simply removing and cleaning the wires and terminals and reconnecting them can make an audible difference. Incidentally, this is what can happen if the old wire is replaced with a new "miracle" speaker wire. By disturbing the terminals this can "accidentally" improve the contacts when the new wire with its clean surface is installed. A difference can be heard but not because of the new wire. The same change can be heard by simply cleaning the old wire/terminal contacts and reconnecting them.
    Ah, you say gold plating takes care of all that. That isn't always true, particularly if the wire is tinned with solder, which is at least 50% tin, and the connecting post is gold plated. Here's what J. J. Whitley, Research Associate at AMP Incorporated (a well-known connector manufacturer) has to say about mating tin-plated contacts with gold. "In most cases, lubricated tin contacts can be mated with gold-plated contacts. This combination works as long as the conditions of contact force and stability for tin contacts are met."
    "There is one major exception--where the service conditions involve wet or humid environments. Under these conditions, the gold-tin bimetallic junction is subject to galvanic corrosion. Generous application of protective lubrication is one way to alleviate this problem."
    It would seem logical that instead of connecting the output wires inside the power amplifier to the output terminals, the wires should be wrapped and soldered directly to the speaker wires. Then, in turn, the other end of the speaker wires should be wrapped and soldered directly to the speakers, or crossover network. This is not practical, of course, unless the amplifier and speaker are integrated in the same cabinet.

    Damping Factor
    What is damping factor and how important is it? Here are two articles written about damping factor. Although they were written some time ago, they are just as valid today as they were back then.
    “Damping, Damping Factor, and Damn Nonsense” by Floyd Toole, Audio Scene Canada, February 1975.
    “The Damping Factor Debate” by George Augspurger, Electronics World, January 1967.

    Wire Table
    In the early speaker manuals, starting with the XR5, I included a chart for estimating the maximum wire lengths for various sizes of copper wire needed for 4 and 8 ohm loads. I have expanded it on this page to include 2 and 6 ohm loads as well. It was based on the resistance of the speaker wire not exceeding 5% of the rated impedance of the system. The wire length is for TWO-CONDUCTOR wire. This includes one wire out to the speaker and one wire back again.
    Wire is specified by gauge numbers. A smaller number indicates a larger diameter of wire and consequently a lower resistance. Stranded wire is composed of several smaller conductors. The total cross sectional area of all of the smaller conductors determines the effective wire size of the stranded wire and it will have lower resistance than only one of the strands. This is analogous to resistors in parallel.
    Maximum Wire Lengths For TWO CONDUCTOR Copper Wire
    Wire Size 2 ohm load 4 ohm load 6 ohm load 8 ohm load
    22 AWG 3 feet max 6 feet max 9 feet max 12 feet max
    20 AWG 5 feet max 10 feet max 15 feet max 20 feet max
    18 AWG 8 feet max 16 feet max 24 feet max 32 feet max
    16 AWG 12 feet max 24 feet max 36 feet max 48 feet max
    14 AWG 20 feet max 40 feet max 60 feet** 80 feet**
    12 AWG 30 feet max 60 feet** 90 feet** 120 feet**
    10 AWG 50 feet max 100 feet** 1 50 feet** 200 feet**

    For example: you can use#18 wire for a 25 foot run to a nominal 8 ohm speaker, but if the run is increased to 35 feet, #16 wire must be used. (**) 50 feet is the maximum recommended length for normal line cord or Romex solid copper wire. This length is more than adequate for most installations. An explanation is further down on this page titled "What about Wires Longer Than 50 Feet?".
    A wire resistance of less than 5% of the nominal speaker impedance is chosen to work well with almost all speaker systems and can be considered conservative. Even a resistance of less than 10% of the nominal value could be used with some speakers and would not be audible. A further explanation can be found in a later section.

    Nominal Speaker Impedance
    A nominal impedance value is not always accurate because most systems vary with frequency. A speaker that is rated by the manufacturer as 4 ohms may not be 4 ohms at all frequencies. It can wander above or below this value and is unique for different systems.

    The above impedance curve is for a small 2-way speaker system that is rated at 4 ohms. The lowest impedance for this system is 4.7 ohms in the area of 20Hz, 4.0 ohms at 300Hz and 5.9 ohms at 11kHz. The maximum impedance is 20 ohms at 125Hz and 28 ohms at 2500Hz. The rated impedance is normally the lowest value in the curve and in this example; the system is rated correctly at 4 ohms. When the impedance rises higher than the nominal value, this is not a problem for a power amplifier. However, some systems may deviate significantly below the rated impedance and this could be a problem for a power amplifier, particularly where matching output transformers are concerned.
    Some amplifiers with multiple output impedance taps can safely drive 8 ohm nominal systems having impedance as low as 6.4 ohms without requiring connection to the 4-ohm tap. Direct-coupled amplifiers, of course, do not have this limitation as long as the higher power delivered as a result of the lower impedance does not cause the amplifier to be overdriven. If you have doubts about your system impedance, it's best to contact the manufacturer concerning the lowest impedance of the system that you plan to use and select a connecting wire based on the lowest impedance value.

    Cable Resistance Too High?
    What happens when the resistance gets too high? First, there is power lost in the wire and the speaker will not play as loud. More important, as the resistance in series with the speaker increases, it makes the amplifier look more like a current source. This means the speaker frequency response will tend to follow the rise and fall of its impedance curve. The greater the impedance variation, the more noticeable the response changes will be. If the speaker has constant impedance versus frequency, the only change will be reduced output.

    Response in the above set of curves is for the same small 2-way 4-ohm speaker. The microphone position is only a few inches from the system but that is not important for this example. Here, we are interested in response differences for different series resistance for the same microphone position and not for speaker response at different microphone positions.
    The red (upper) curve is without any added series resistance. The green (middle) curve is with one ohm added in series with the speaker and the black (lower) curve is with 2 ohms in series. You can see there is an overall loss in output but it is not the same at all frequencies. For the green (middle) curve in the area of 125 and 2500Hz, where the impedance is high, there is only about 1/2dB of loss in output whereas at the area of lowest impedance, at 300 and 10 kHz, the loss is about 2dB. The larger 2 ohm resistance shows even greater changes.
    The resistances used in this example are much larger than the recommended wire resistance of 0.2 ohms but they do show how impedance variations can influence response. Response changes this large can be easily heard in an A-B listening test.
    When Differences Can be Heard
    Part 1: Speaker Impedance and Wire Resistance
    Part 2: Amplifier stability and Wire Capacitance

    Speaker Impedance and Wire Resistance

    Knowledge of the speaker impedance over the entire frequency range is a very important factor in an A-B listening test. This is shown by the response curves in the above section. In some listening tests, this can cause a difference in sound that could result in false conclusions because the wire is not heavy enough. Suppose a speaker is used that has an advertised impedance of 8-ohms but the impedance actually drops to 4 or 5 ohms at one or several frequencies. Suppose further that wire A used in the test is heavy enough for an 8-ohm speaker but not for a 4-ohm speaker. When making a comparison test with a heavier wire B, differences can then be heard. Although the resistance of wire A may be correct for the advertised impedance, it may be too high if the speaker impedance goes lower than that. It has nothing to do with the kind of wire, only that the resistance of one wire may be too high for that particular speaker used for the listening test.

    This lack of understanding for the impedance behavior of a speaker used for a listening test may explain listening differences that people can truly hear. One wire can truly appear to sound different than the other but for the wrong reasons. A speaker that has a constant impedance at all frequencies (most speakers do not) will only show a difference in listening level and not alter the response when the wire size is too small for A or B. Of course, the listening levels will be different unless they are compensated for in advance. Otherwise, the louder sounding one will likely be chosen. To avoid these difficulties, whether the speaker has constant impedance or varies, the two wires to be compared should have the same total resistance and that could mean different lengths would be needed to make the resistances equal.

    Otherwise, under these adverse conditions of different resistance, a person can select one wire consistently. It may be easy to hear differences in the frequency range or ranges where the speaker being used has impedance dips that are below the rated value of the speaker. In some marginal cases it may even be possible, depending on the bandwidth of the speaker impedance dips, to hear differences that go near but not below the rated impedance. However it is a false conclusion that the wire selected is because of a unique wire construction or other advertised features. Only the difference in wire resistance is being heard due to the speaker being used in the listening test.

    Of course, a different speaker will most likely have a different impedance curve depending on the crossover design and whether it is a single wide-range driver, two-way, three-way, etc. system. In that case an impedance dip or dips can be in a different frequency range and have a different bandwidth. A listening test will then reveal yet a new set of sonic differences. Again, resistance is the key.

    Bear in mind that if both wires in the test are much heavier than needed for the particular speaker that is used and the speaker impedance is fairly constant, small wire resistance differences may have little influence in the test.

    Amplifier Stability and Amplifier Performance

    Several speaker wire manufacturers make wire that has high capacitance yet almost none of them publish exactly what the capacitance actually is. Capacitance is of concern not so much that it could cause a possible high frequency rolloff but that it can affect the amplifier feedback and cause the leading edge of transients to overshoot. This in turn can make an audible difference in the system sound. It can make the sound brighter, which some audiophiles mistake as greater detail.

    Here are some examples using two different amplifiers and two different speaker wires. Although both amplifiers are made by the same manufacturer, they are different models and were designed at different times. One wire in the test is ordinary #12 wire having multiple strands. It looks like heavy line cord. It tests at 18pf per foot and sells for about 30 cents per foot. The second wire is an expensive speaker wire having a higher capacitance of 280pf per foot and sells for about $28.00 per foot. I will refer to this as high-cap wire. The resistance of both wires is very low.

    The high cap wire length is 18 feet giving a total capacity of 5040pf.
    The #12 wire length is 12 feet giving a total capacity of 216pf.
    To double check, I later ran 25 feet of #12 wire having a total capacity of 450pf that showed results close to the 12 foot wire.
    For what it is worth, the speaker terminals measure 6pf and dual banana plugs measure 4.7pf. Both contribute an insignificant capacitance compared to speaker wire..

    Amplifier A is a stereo amplifier with one channel driven. Amplifier B is a single channel amplifier.

    I have used a 10kHz square wave as a test signal. The photo at the left shows the square wave test with amplifier A. I have used a dual trace oscilloscope to monitor the power amplifier output as well as the square wave generator output that is connected to the power amplifier input. The lower trace in the photo is always the generator output that runs to the power amplifier. The upper trace is the power amplifier output with an 8-ohm resistor termination at the end of the wire but the details of the leading edge are hard to see. However, in all of the following photos, the oscilloscope sweep is expanded to better show the leading edge.

    Amplifier A with a resistor connected as a load



    Through#12 Line Cord

    Through High-Cap Wire

    Amplifier A shows no overshoot with the line cord but does show overshoot when the high-cap wire is used.

    Amplifier B with a resistor connected as a load



    Through #12 Line Cord

    Through High-Cap Wire

    Amplifier B remains unchanged with no overshoot for either kind of wire

    Amplifier A VS Amplifier B with a speaker connected through high-cap wire.



    Amplifier A

    Amplifier B

    With a loudspeaker system connected as a load for amplifier A, the waveform leading edge shows further deformation compared to the resistor load. In fact, it indicates a tendency towards oscillation. Either channel of stereo amplifier A shows the same result. Meanwhile, amplifier B still remains essentially unchanged with no tendency to overshoot.

    Conclusions

    The degree of influence when using high capacitance wire depends on three factors.
    1. The total capacitance of the wire used (capacitance per foot times the number of feet).
    2. The complex impedance of the speaker being used.
    3. The stability of the amplifier being used to drive the speaker.

    When there is an audible difference in speaker wire due to wire capacitance, it can be interpreted as an improvement when one wire appears to have more clarity but is actually altering the sound and departing from accuracy. Perhaps this change in sound then paves the way to sell more wire. Further, perhaps the wire companies already know this and what will sell. If the speaker wire companies had not introduced wire having high capacitance, either out of ignorance or by intention, then there would have been no controversy like this and ordinary low resistance wire, which incidentally has very low capacitance, would have remained king from the beginning.

    Twelve gauge Romex has a capacity of only 15pf/foot. Fifty feet has a total capacitance of only 750 pf, which is the same as 000750 microfarads (mfd).
    Twelve gauge line cord has a capacitance of only 18 pf/foot and 50 feet has a total capacitance of only 900 pf, which is the same as .000900 microfarads (mfd).

    Although some expensive wires can have low resistance, several have a high capacitance of 100 to 300 picofarads (pf) per foot. These can introduce a significant amount of capacitive load, particularly for longer lengths. For a 50 foot length, this adds up to 5000 to 15,000 pf, which is the same as .005 to .015 microfarads (mfd).

    Unfortunately, in addition to sounding different with a small amount of overshoot, a few unstable or borderline amplifiers can even go into oscillation. Low power oscillation, even if ultrasonic, will further affect the listening performance of a system and could lead to an apparent mysterious burnout of a tweeter. Oscillation at full power could cause an amplifier and/or speaker system to burn out.

    However, there is another side to the story and not all amplifiers show instability or overshoot when burdened with high capacitance wire. For instance, when further tests were made with amplifier B using a capacitor to simulate a capacitive load, values of capacitance of up to 20,000pf (.02mfd) showed no change in performance. A well-designed amplifier will not have a problem with any of the high capacitance wires found to date.

    Cobra Cable

    Cobra Cable was sold by Polk Audio many years ago but has long since been discontinued. The idea was to reduce the cable inductance but in doing so, increased cable capacitance. Cobra wire had many separate strands that were individually insulated with a thin material. These all ran in parallel and comprised one conductor. The insulation was colored black for one group. The other conductor was a similar group of strands but the insulation was colored red. The strands of each color were interwoven with each other and formed a braided but cross-coupled two-conductor cable. Of course, the strands being very close to each other and with thin insulation, resulted in an unusually high cable capacitance. The high capacitance of Cobra Cable was the same as connecting an unusually high value capacitor directly across the amplifier terminals. Reports indicated that a resistor-inductor termination could be added to prevent oscillation when this wire was used with unstable amplifier designs that cause transient overshoot and even amplifier oscillation.

    Related Information

    An article titled Sineward Distortion by John W. Campbell, Jr. suggests that the ear is a wave-form analyzer and not a harmonic analyzer. It is part of our hearing mechanism that has evolved for our survival over millions of years. Although sine wave analysis is interesting, it is not how we hear. Our ears hear more like an oscilloscope. For many years, sine waves have been used to measure response as well as harmonic and inter-modulation distortion. They have been a convenient way of specifying amplifier performance and can verify that the amplifier is an excellent sine wave amplifier. However, there is more to consider that may also be relevant. Will the amplifier reproduce any other waveform and remain stable?

    Cable Resistance Too Low?
    What if you use wire heavier than the minimum size recommended in the table? There is no audible improvement but there can be a considerable increase in cost. On the other hand, it would be a conservative choice, particularly for in-the-wall installation where you might someday be using lower impedance speakers and would need to replace the existing wire with heavier wire. Solid copper house wiring is sometimes less expensive than multi-stranded wire. Heavier solid wire is harder to work with, though, and that may require special connectors to fit the amplifier and speaker terminals.

    What about “oxygen free” wire?
    Oxygen-free copper (OFC) or Oxygen-free high thermal conductivity (OFHC) copper generally refer to a group of wrought high conductivity copper alloys that have been electrolytically refined to reduce the level of oxygen to .001% or below. Perhaps, it should be more accurately called oxygen reduced copper.

    C11000 is the most common copper. It is universal for electrical applications. Electrolytic-Tough-Pitch (ETP) has a minimum conductivity rating of 100% IACS and is required to be 99.9% pure. It has 0.02% to 0.04% oxygen content (typical). Most C11000 sold today will meet or exceed the 101% IACS specification. For the purposes of purity percentage, silver (Ag) content is counted as copper (Cu).





    Here is a one pound ingot of .999 (99.9%) fine copper.
    Once copper has been concentrated, it can be turned into pure cathode copper in two different ways:
    Leaching & electrowinning or smelting and electrolytic refining.

    C 10200 is known as Oxygen-Free (OF). Its conductivity rating is no better than the more common C11000 grade mentioned above. However, it has a 0.001% oxygen content, 99.95% purity and minimum 100% IACS conductivity. For the purposes of purity percentage, silver (Ag) content is counted as copper (Cu).

    C10100 is known as Oxygen-Free Electronic (OFE). This is a 99.99% pure copper with 0.0005% oxygen content. It achieves a minimum 101% IACS conductivity rating. Silver (Ag) here is considered an impurity in the OFE chemical specification. This copper is finished to a final form in a carefully regulated, oxygen-free environment. It is also the most expensive of the three grades.
    Many owners of high-end audio and video equipment value “oxygen free” copper. Behind this demand is the belief that it will have enhanced conductivity or other electrical properties that are significantly advantageous to audio signal transmission. However, as indicated above, most C11000 common copper sold today meets or exceeds the 101% IACS conductivity and overlaps C10200 “oxygen free” that has a minimum of 100% IACS conductivity. In practice, there is no significant difference in conductivity between all three of the grades as far as audio use is concerned. It can be considered to be ordinary copper wire as far as the recommended lengths of copper wire in the table. However, for industrial use, C10100 OFE copper is valued for purity and used for such applications as plasma deposition, semiconductor manufacture and particle accelerators.

    What about Silver Wire and Conductivity?
    Conductivity is a measure of the ability of a substance to conduct electricity. When the resistance is low, the conductivity is high. Copper is the standard by which electrical materials are rated and conductivity ratings are expressed as a relative measurement to copper. These ratings will frequently be expressed such as "28 IACS". IACS is the abbreviation for International Annealed Copper Standard and the number preceding "IACS" is the percentage of conductivity a material has relative to copper, which is considered to be 100% conductive. This does not, of course, mean that copper has no resistance, but rather that it is the standard by which other materials are compared. The higher the % IACS, the more conductive the material is. This standard is based on an annealed copper wire having a density of 8.89 g/cm3, 1 meter long, weighing 1 gram, with a resistance of 0.15328 ohms. This standard is assigned the value 100 at 20°C (68°F). Here are some examples of conductivity values for a few common materials.
    Material ICAS% Conductivity
    Silver 105% Copper 100% Gold 70% Aluminum 61% Brass 28% Zinc 27% Nickel 22% Iron 17% Tin 15%
    Phosphor Bronze 15% Lead 7% Nickel Aluminum Bronze 7% Steel 3 to 15%

    The percentages of tin, aluminum, nickel, zinc and phosphorus that make up alloys such as brasses and bronzes are relatively small but they degrade the electrical conductivity of the resulting alloy much more than their compositional percentage would indicate. However, there are instances where the superior tensile and machining characteristics like brass make it a better choice than copper as long as the sectional areas are increased proportionately to achieve the same electrical conductivity that a copper part would have for the same application. Size for size, however, copper is exceeded only by silver among the materials commonly used for electrical applications. Silver is more expensive but there is no listening difference, provided the resistance is low enough.

    What about Wires Longer Than 50 Feet?
    Besides losses due to cable resistance, longer cables begin to exhibit a significant reactive component of capacitance and inductance regardless of the wire size. Measurements I have made show that response in the 10 kHz to 20 kHz region is affected by a small amount. Then why are differences in extended wire lengths not heard? There are at least two reasons. Both are related to our hearing ability.
    An article was published in Audio, July 1994 titled "Speaker cables: Measurements Vs Psycho-acoustic data" by Edgar Villchur. The psycho-acoustic data shows that for pure tones at 16kHz the smallest average detectable difference in level is 3.05 dB. He also indicates: "It can be predicted that at a given level the just noticeable difference will be increased by a significantly greater amount by the masking effect of musical sound below 10 kHz." (See note 1). The findings were based on individuals 20 to 24 years old that had normal hearing to 20 kHz (See note 2). This is what might be called the best of conditions for hearing differences.
    However, as we age, our sensitivity to high frequencies decreases dramatically. The chart is from Modern Sound Reproduction by Harry F. Olson. It shows the average hearing loss Vs age for men and women at frequencies from 250 Hz to 8000 Hz. This means that for a man at age 35, sensitivity is down about 11 dB at 8000 Hz. For a woman at that age, sensitivity is down only about 5 dB. We can infer that sensitivity is down a whole lot more at 20kHz.
    So for these two reasons this measurable high frequency wire loss in the 10 to 20kHz region is not audible for moderately long wires like 50 feet. Longer runs may still not be audible for some people, provided the wire resistance is kept low enough.
    (Note 1) An article was published in the Journal of the Audio Engineering Society by Lipshitz and Vanderkooy titled "The Great Debate: Subjective Evaluation" Volume 29, No. 7/8 July/August. They estimated that when level differences occurred over a wide band, they were detectable down to 0.2 dB. However, in a phone conversation with Villchur, Lipshitz agreed this figure is not applicable to speaker cables where the level differences are all in the highest audio octave.
    (Note 2) Villchur gives a reference of Florentine, Buns and Mason "Level Discrimination As a Function of Level for Tones from 0.25 to 16kHz" Journal of the Acoustical Society of America, Vol. 81, No. 5 (May 1987)

    Gordon Gow's Speaker Wire Listening Test
    I have read several magazine articles and papers expressing the findings and opinions about the various kinds of speaker wire. Some engineers have applied their expertise to make measurements to prove conclusively that there ARE differences between wires. A few authors have devoted their entire paper to the measurements and never mention whether they have actually made any listening tests or if they could hear any difference. Despite all the measurements and opinions, the final test is whether you can hear any difference or not. Obviously, this must be done under controlled conditions where you don't know which wire is connected and there is no delay in switching.
    In the early 1980's, special speaker wires were beginning to appear on the market. Some of the claims were totally unbelievable and had prices to match. Realizing that wire resistance was the critical factor in speaker wire, Gordon Gow, President of McIntosh Laboratory, used a speaker cable demonstration to show there was no listening difference between these wires and plain line cord. He delivered his presentation about the truth in speaker wire using a reel of Monster cable to stand on. Fifty-foot lengths of wire were used in the comparison. The setup consisted of a master control relay box and two slave relay boxes. A three-position switch was used to select one of three different speaker wires of equal length. One was line cord. The other two wires were from popular manufacturers. 8-ohm speakers were selected to be used in the test. The two other brand name wires were heavier than the line cord.
    The boxes now show some signs of wear. This is from being handled and traveling around in a large fiberglass case along with all of the speaker wires and connecting cables.
    A slave box was positioned at each speaker. Power to drive the relays in each slave box was provided with separate cables. The speaker wires were switched at both the power amplifier and the speaker so that only one kind of wire was connected at a time. Short pieces of heavy wire were run from the speakers and amplifier to the relay boxes. No other devices were used in the speaker line. The relay contact resistance was measured to be less than 0.1 ohms. No consistent listening differences were heard by customers or dealers.
    The test proved his point. When I took the test, I was unable to hear any differences using several different 8-ohm speaker systems. BUT, when I deliberately played one particular 4-ohm speaker and I switched to the line cord position, I could hear differences. I knew this system dipped down to 2.6 ohms in one frequency range, and 3 ohms in another. It verified that differences can be heard if the wire is too light for a lower impedance system. A system this low in impedance requires heavier wire. After replacing the line cord with a heavier line cord of equal length, differences could no longer be heard.
    More often than not, a controlled test like this is ignored and the wire being used is known and the delay in connecting the other wire for comparison is too long. Even worse, when the new wire is installed and no comparison is made at all except for the memory of what the previous wire might have sounded like, the test can be completely invalid. Of course, when the new wire is known and all the hype is fresh in mind and/or expectations are high, believing can then be what is heard and not the wire.

    THE KIND OF WIRE MADE NO DIFFERENCE
    It can be solid, stranded, copper, oxygen free copper, silver, etc.--or even "magic" wire--as long as the resistance is kept to be less than 5% of the speaker impedance. There is no listening difference as long as the wire is of adequate size. Bear in mind, as previously mentioned, a well-designed amplifier will not have a problem with any of these wires.
    Of course, we are not personally able to establish the truth of everything for ourselves and it's not easy to set up a similar wire listening test. Very few people are able to make speaker impedance measurements or wire resistance measurements down to 0.1 ohms. Like many other things in life, we rely on indirect sources of information, such as sales literature, reviews and opinions. This is called Authority Belief, which is part of our belief system. An interesting article about the belief system is described in ETC: A Review Of General Semantics Sept. 1964 titled Images Of the Consumer's Mind by Milton Rokeach.
    Gordon Gow's cable demonstration provided a personal experience for customers that could replace the Authority Beliefs they had relied on earlier. The demonstration was controlled. It was an instant comparison and the listeners did not know the wire identification. Gordon held many such demonstrations in dealer showrooms and at shows.

    The Truth about Speaker Wire
    Despite the effectiveness of Gordon's cable demonstration and the truth about speaker wire, people visiting the McIntosh room at the shows, who had not experienced the cable demonstration, were disturbed that we were using ordinary heavy zip cord instead of one of the popular brands of speaker wire. Instead of listening to the McIntosh speakers and electronics, they recalled "bad" things they had been told about "common" speaker wire and this promoted questions about the "inferior" wire being used. When we changed the wire to a popular brand of wire, customers were happy with the setup, and directed their attention to the McIntosh equipment.
    The demand for high quality speaker wire was increasing and appeared to be a new marketing area for several companies. McIntosh did not make or sell speaker wire. The solution seemed very obvious--rather than spend time and effort to create negative sales for McIntosh dealers who were beginning to sell speaker wire, it seemed best to encourage the speaker owner/customer to consult with the dealer about what speaker wire to use. Consequently, I no longer recommended the kind of wire or wire sizes in the speaker manuals.
    By 1988, McIntosh no longer supplied audio interconnects with the electronics. Again, many kinds of special audio cables were available to the customer/owner. The dealer could also be consulted about what cables to use.
    I credit the success of the speaker wire industry to their expert sales and marketing ability. However, it is my experience that ordinary copper wire, as long as it's heavy enough, is just as good as name brands.
    Looking at this from a different perspective, there will always be those who will want expensive wire, not because there is an audible difference, but because they may value pride of ownership and prestige in a similar way to that of owning a Tiffany lamp or a Rolex watch.

    Cardas Wire and the IDS-25
    If I don’t believe that expensive speaker wire makes an audible difference, why is it used inside the IDS-25 speaker system? The answer is very simple. IDS is out to sell speakers and not everyone believes in ordinary wire. The explanation is the same as what McIntosh found at shows and is described in the section above. Cardas wire does not sound any better but it may help to sell speakers to those who are concerned about wire and are not convinced that ordinary wire is just as good. The increase in cost is negligible compared to the drivers, enclosures and equalizer.

    Stereo Review Dares to Tell the Truth (1983)
    A 6-page article by Laurence Greenhill titled "Speaker Cables: Can You Hear the Difference?" was published in Stereo Review magazine on August 1983. It compared Monster cable, 16-gauge wire and 24-gauge wire. The price at that time for a pair of 30-foot lengths of monster cables was $55.00. The cost for 16 gauge heavy lamp cord was $.30/foot or $18.00 and the 24 gauge "speaker wire" was $.03/foot or $1.80
    "...So what do our fifty hours of testing, scoring and listening to speaker cables amount to? Only that 16-gauge lamp cord and Monster cable are indistinguishable from each other with music and seem to be superior to the 24 gauge wire commonly sold or given away as 'speaker cable.' Remember, however, that it was a measurable characteristic--higher resistance per foot--that made 24 gauge sound different from the other cables. If the cable runs were only 6 instead of 30 feet, the overall cable resistances would have been lower and our tests would probably have found no audible differences between the three cables. This project was unable to validate the sonic benefits claimed for exotic speaker cables over common 16-gauge zip cord. We can only conclude, therefore, that there is little advantage besides pride of ownership in using these thick, expensive wires"
    Needless to say there was a strong letter to the editor in the October Stereo Review from Noel Lee, President of Monster Cable. "...was not the conclusion of nearly three thousand Monster Cable purchasers who participated in a warranty/response card survey in 1981-1982. Among those responding, 56 per cent indicated 'an overall significant improvement, '42 per cent attested to a 'noticeable improvement,' and only 2 per cent wrote back that they heard no difference in system performance."...
    Yes, some of this claim is believable but for the wrong reasons. If the wire used previously had resistance that was too high, there would be an audible difference. If the wire connections at the amplifier or speaker were loose or corroded, installing the new cable tightly would make an audible difference.
    Then we get into the more subjective evaluation. Suppose you're already using adequate size wire and have good connections at the speaker and amplifier. If you're then told the new wire will make an improvement, you will be looking for it and truly believe that you hear an improvement. Some people might go as far as saying "If I spent all that money for these cables, you can be sure I'm going to hear a difference." (rather than admit I wasted my money or have bad hearing).
    There are other factors as well. If you listen to the system with the old wires and then replace them with the new ones, it could take 5 or 10 minutes to do this. By then you will have forgotten what the old sound was like. How many of the customers made an instant and more reliable comparison like what was done in Gordon Gow's demonstration or in the Stereo Review test? I wonder how these customers would fare in a test where they didn't know which wire was being used.
    Stereo Review Gets More Conservative (1990)
    A 5 page article by Rich Warren titled "Getting Wired" was published in Stereo Review in June 1990. It devotes 4 and a half pages to the creative claims and descriptions by the various wire manufacturers. Near the end of the article reference is made to an Audio Engineering Society paper by R. A. Greiner published in the JAES in May 1980 and titled "Amplifier-Loudspeaker Interfacing." The conclusion is that speaker cables do not behave as transmission lines despite the theory subscribed to by many, if not most, esoteric cable designers.
    This time the conclusion in Stereo Review was extremely conservative. Perhaps this was due to the influence of speaker wire advertisers who pay for their magazine ads. As in Gordon Gow's wire demonstration, wire sales, advertising and dealer profits were hurt by the truth about speaker wire.
    "Are there real sonic differences between audio cables? We leave that up to each individual to decide. What we can say is that there are some valid reasons, described in the box on the facing page (cable pictures and manufacturer descriptions), to use good cables in your hi-fi system. Which theory you choose to subscribe to and how high a price you're willing to pay for cable comfort is up to you."
    An Honest Answer from Sound & Vision (2001)
    Here's an answer by Ian Masters in the May 2001 issue of Sound & Vision, page 36 Q&A.
    Note: I saw no speaker wire advertisements in this issue!
    "Cheap Wire
    Q. Would it be okay for me to use single conductor wire as speaker cables running through the attic or under the house? Does stranded wire provide some sonic benefit? It would be far cheaper and easier for me to run 12-gauge wire to a plate with banana receptacles and then use specialty cable at each end to patch to the amplifier and speakers. Jon Schwendig, Santa Clara, CA
    A. There are a lot of myths about speaker wires, but in the end it's thickness that counts, and 12 gauge should be heavy enough for any reasonable domestic application. I've taken several comparative listening sessions over the years, and the sort of wire you want to use involves no sonic degradation that I (or anybody else in the tests) could hear. You could even wire the whole distance from amp to speakers using 12-gauge, but it would probably be more convenient to use something more flexible for the actual connection to components. Specialty audiophile cables would serve that purpose nicely, although more modest cables would work just as well."

    All Low Cost Wires Are Not the Same
    Here's some typical low cost wire that's available today. The wire at the left with the heavy insulation is 12-gauge low voltage cable that's used for garden lighting accessories. It's 1/2" wide and cost 28 cents/foot. The white lamp or extension cord is 16-gauge and is about 1/4" wide. It cost 25 cents/foot. The black wire at the right is 24-gauge" speaker wire" that came with a receiver. It's only 1/8" wide. Although the 24-gauge wire is very small, it is only 8 feet long. That works out to just 5% of the impedance for an 8-ohm speaker or 0.4 ohms.
    All of this wire is stranded and is easy to work with. All the wires are coded so that you can maintain proper phasing of the speakers. The smaller wire has a white stripe on the insulation of one of the conductors. The other two have ridges molded in the insulation covering one of the conductors.
    All inexpensive wires are not the same, However. This wire at the right was sold as speaker wire several years ago by such places as Home Depot and Lowes. It sold for 33 cents/foot. It had transparent insulation and was 12-gauge. It was much less expensive than the brand names. It did not have any coding to identify one of the wires for proper phasing. I had some of this wire for about 6 months and noticed it was turning color. Now it has turned a very pronounced green on the surface of the copper wire, indicating a chemical interaction with the insulation and the copper. A new piece of wire is at the right for comparison. Although the wire may not corrode any further, it doesn't inspire confidence, particularly if the insulation comes close to the connecting terminals.
    Perhaps the transparent insulation was an attempt to mimic the more expensive speaker wires. Without researching the chemical properties of the insulation or the need to code one of the wires, it was not well thought out for use as speaker wire. I have heard complaints by others about the same problems. The normal lighting wires and wire supplied with the receiver shown above do not have these problems. I still have some of the #16 lamp cord that was used at the shows back in the 1970’s and it still shows no sign of oxidation, corrosion or patina.
     
  10. Zorro

    Zorro Advanced Member

    Joined:
    14/12/05
    Messages:
    3.308
    Likes Received:
    545
    Location:
    Saigon
    Re: Tản mạn

    Dây loa ảnh hưởng rất lớn đến âm thanh, dù nó có qua passive cross-over hay không. Bác có thể kiểm chứng bằng cách nghe loa full-range.
    Khi xài active, vì mỗi way chỉ phụ trách 1 dải tầng nên sự thay đổi âm thanh mà ta nhận được là ít hơn mà thôi. Cũng tương tự như vậy, khi xài passive cross-over, nếu bác nghe đầy đủ các way và các speaker thì bác nhận thấy sự thay đổi âm thanh rất dễ dàng khi thay dây loa, nhưng nếu bác chỉ nghe 1 trong các way và speaker thì bác sẽ nhận thấy sự thay đổi là ít hơn.
     
  11. TiCan_2009

    TiCan_2009 Approved Member

    Joined:
    25/4/13
    Messages:
    34
    Likes Received:
    0
    @cuongtruongvan: cám ơn các đoạn tài liệu bác trích dẫn, có rất nhiều thông tin lý thú.
     
  12. TiCan_2009

    TiCan_2009 Approved Member

    Joined:
    25/4/13
    Messages:
    34
    Likes Received:
    0
    @zorro: cám ơn nhiều về những lời giải thích của bác. Nhờ sự quan tâm của những thành viên như bác, tôi đã từ một vài thắc mắc nho nhỏ học hỏi được thật nhiều về lĩnh vực này.

    Thử nghiệm vừa qua của tui cho kết quả tốt hơn mong đợi, nhưng có vài nhược điểm:

    1. Amply thiết kế theo đặc tính từng củ loa --> khỏi có chuyện rút cắm để test với loa khác.
    2. Về nguyên tắc thì phải chọn mua củ loa cho cả 3 dải (hoặc nhiều hơn tùy nhu cầu) rồi tự đóng thùng lấy là tốt nhất.
    3. Muốn xài loa thùng hàng hiệu thì phải gỡ bỏ mạch lọc tần (dám không ?) xong rồi đo test thông số từng củ loa để thực hiện 1.
    4. Túm lại nó là cặp đôi liền cánh liền cành amply + loa.

    Về ưu điểm thì:

    1. Bảo đảm cắm vào là "hót" véo von ngon lành ngay, không băn khoăn đến chuyện phối với hợp giữa loa và amply.
    2. Không cần đến mạch bảo vệ loa, không sợ amply đánh hỏng loa hay loa kéo hỏng amply. Chúng nó đã được làm ra cho nhau và của nhau :mrgreen:
    3. Không kén dây loa. Cứ dây đồng loại tốt từ cỡ dây điện đôi mềm CADIVI - 2x1.5 (2x30/0.25mm) trở lên là OK hết. (nhận xét chủ quan)
    4. Đặc biệt phù hợp với các thể loại nhạc cần nghe rõ ràng tách bạch, dải tần rộng từ sâu lắng đến cao vút. Lẽ đương nhiên chất âm sẽ phụ thuộc vào chất lượng của củ loa, thùng loa dược dùng, nhưng với loại có giá cả trung bình đã có âm thanh hifi để nghe rồi (các loa khá tốt với dải tần không rộng lắm có giá rất dễ chịu).

    Khi nào thuận tiện, sẽ mời các bác có quan tâm đến "vọc" thử . Cám ơn mọi người nhiều.
     
  13. vttaudio

    vttaudio Advanced Member

    Joined:
    6/4/09
    Messages:
    437
    Likes Received:
    47
    Location:
    VNAV
    Loại bỏ đc dây loa, cũng đồng nghĩ là loại bỏ đc ( điện trở, dung kháng, và độ tự cảm) ok cái này loại 1.
    Từ nguồn phát đến amply phải mất 3 sợi RCA, độ dài tối thiểu là 2m mỗi bên (điện trở, dung kháng, và độ tự cảm) ok cái này tăng lên gấp 3 lần.
    Như vậy 1-3= -2.
    Còn 1 phương án nữa là làm luôn nguồn phát tại amply trong thùng loa luôn, nhưng như vậy chỉ nghe đc mono
     
  14. nghenhinhs1

    nghenhinhs1 Advanced Member

    Joined:
    26/2/10
    Messages:
    3.576
    Likes Received:
    19
    Em quen biết ít nhất 5 ông chơi kiểu như bác đang định đi. Chơi đồ hãng cũng có, tự DIY cũng có, đèn có, BD có. Người ít thì 2 năm, người nhiều thì độ 7-8 năm, chi phí thì ông ít chưa thống kê, ông nhiều độ hơn $15K. Hiện chỉ còn 1 ông tiếp tục chiến đấu.....
    Trên đây chỉ là con số thống kê, em không có bất cứ bình luận nào.
     
  15. buihoa75

    buihoa75 Advanced Member

    Joined:
    7/8/12
    Messages:
    1.228
    Likes Received:
    14
    Location:
    Ha Noi Pho
    _ E thì cho rằng phương án này có thể đúng cách nhưng chưa đúng tầm, bác chủ cứ thực tế trải nghiệm thêm, đôi khi cảm nhận âm thanh nó không theo một định lí hay công thức để làm sáng tỏ được, chúc bác vui với dự án của mình :D
     
  16. TiCan_2009

    TiCan_2009 Approved Member

    Joined:
    25/4/13
    Messages:
    34
    Likes Received:
    0
    @vttaudio: bộ phân tần chủ động và amply tích hợp chung trong một hộp, xài chung một nguồn (quý hồ tinh bất quý hồ đa) vì thế chỉ xài một cặp dây nguồn tín hiêu stereo bình thường thôi. Có hai hướng thực hiện tiếp:

    1. Amply đặt luôn trong thùng loa --> mỗi thùng loa có dây cắm nguồn riêng và có một đường line in.
    2. Amply rời bên ngoài, ngõ tín hiệu vào vẫn bình thường, ngõ tín hiệu ra gồm 3 dường dây công suất cho mỗi kênh. Dây đi thẳng từ ngõ ra của kênh khuếch đại đến từng củ loa không qua mạch lọc tần nên xét ra các ảnh hưởng về điện dung, đện trở, điện cảm của mấy mét dây rất nhỏ, gần như không có ảnh hưởng gì lên cái loa 4-8 ohm.

    Tui khởi đầu với hướng thứ nhất, nhưng sau đó đã hoàn tất theo hướng thứ hai. Với hướng này, ai thích thì vẫn có thể chọn lựa dây loa theo ý muốn, nhưng theo thực nghiệm thì tui thấy dây loa và dây ... cadivi (1.5 trở lên) không có gì khác biệt nhau hết.
     
  17. TiCan_2009

    TiCan_2009 Approved Member

    Joined:
    25/4/13
    Messages:
    34
    Likes Received:
    0
    Về bản chất nó cũng y hệt niềm lạc thú rút ra cắm vào , bưng đi bê về ấy mà bác :D
     
  18. Zorro

    Zorro Advanced Member

    Joined:
    14/12/05
    Messages:
    3.308
    Likes Received:
    545
    Location:
    Saigon
    Em có vài câu hỏi với bác:

    Bác có thể nói rõ hơn về đặc tính củ loa mà bác dựa vào để thiết kế amply?

    1. Amply và loa nào nào ghép với nhau mà chẳng hót véo von bác?
    Bác hiểu thế nào phối hợp giữa Amply và loa?
    2. Vì sao không cần mạch bảo vệ loa vậy bác?
    3. Em đã nói ở bài viết trước, bác nên trải nghiệm về dây loa, lúc đó bác sẽ thay đổi quan điểm.
    4. Đương nhiên điểm ưu việt của xài active chính là sự tách bạch, dải tầng rộng, độ động cao, ... nhưng cái quan trọng không kém đó chính là chất âm, mà điều này phụ thuộc rất lớn vào chất lượng của amply và của các driver, thì liệu lúc đó bất cứ amply hay các loa có còn nghe như nhau không? hay lại loay hoay đi tìm amply và loa cho chất âm hay hơn?
     
  19. TiCan_2009

    TiCan_2009 Approved Member

    Joined:
    25/4/13
    Messages:
    34
    Likes Received:
    0
    @zorro:

    1. Mỗi củ loa chọn dùng đều được đo lại đặc tuyến tần số. Công suất tối đa thực tế (âm thanh tái tạo vẫn bảo đảm trung thực) cũng được test và sẽ lưu ý giữ mức giới hạn dưới mức đó một khoảng phù hợp.

    2. Amply được thiết kế để khuếch đại theo phần đặc tuyến "tốt nhất" đã ghi nhận được của từng củ loa và được thiết lập chế độ cắt tự động theo mức công suất tối đa (tính bằng điện áp đỉnh tín hiệu vào tầng công suất) đã ấn định. Theo cách này, amply luôn hoạt động trong dải công suất có độ méo "lý tưởng" và không vượt quá mức giới hạn tối đa của củ loa đã xác định ở 1.

    3. Dải tần hoạt động của các loa thông thường sẽ có những khoảng giao nhau. Thử nghiệm thay đổi các khoảng giao này sẽ ghi nhận được khá nhiều cảm nhận lý thú và ở đây thì cách chọn lựa hoàn toàn tùy thuộc vào "gu" của từng người. "chất âm" có ảnh hưởng đáng kể qua các cách "phối hợp" khác nhau và điều đặc biệt là hiệu ứng này không thể tạo ra được bằng cách sử dụng bộ phân tần thụ động.

    1 & 2 dẫn đến kết quả là không cần đến mạch bảo vệ loa nữa. Cũng nên lưu ý là nếu như dây loa ảnh hưởng nhiều lên chất lượng âm thanh ra loa thì chắc hẳn là mức độ ảnh hưởng của cái mạch bảo vệ loa không thể nhỏ hơn vài mét dây loa được.

    "điểm ưu việt của xài active chính là sự tách bạch, dải tầng rộng, độ động cao", khi một cặp amply và loa phối hợp với nhau tốt thì sẽ đạt được kết quả tốt nhất theo tiêu chí trên và công suất ra đạt yêu cầu. Như đã nêu ở trên, khi dùng giải pháp active, người ta chọn các loại củ loa sẽ dùng trước rồi mới thiết kế amply theo từng củ loa. Vì thế kết quả luôn tiệm cận với mức cao nhất của chất lượng driver.

    "chất âm" phụ thuộc rất lớn vào driver, còn về amply thì ngày nay có được các mạch công suất bảo đảm độ méo dưới 0.05% ở mọi công suất khai thác trên toàn dải tần là chuyện không khó.
     
  20. buihoa75

    buihoa75 Advanced Member

    Joined:
    7/8/12
    Messages:
    1.228
    Likes Received:
    14
    Location:
    Ha Noi Pho
    _ E cho rằng bác hơi phô diễn kĩ thuật, thắc mắc nhưng bác cũng tự trả lời được gần hết, nhưng e cũng xin lưu ý thêm một amp có thiết kế tốt với độ méo dưới 0.05% cũng chỉ dựa trên thông số đo đạc được nhưng nó cũng không quyết định được amp đó có chất âm tốt hay dở, có những thời kì rất nhiều nhà sản xuất chạy đua về những thông số trong mơ nhưng rút cục khi thực tế kết nối với loa thì những thông số hoàn hảo đó lại không được mĩ miều như tính toán, nếu theo logic mà bác đưa ra thì e thấy amp đèn có rất nhiều cái dở như độ méo khoảng 0.1%, hơi nhớn, hiệu suất thấp và công suất không cao nên hơi kén loa, trước khi nghe phải chờ bóng được hun nóng thì âm thanh mới hay, chế độ bias sau một thời gian hay bị trôi điểm làm việc chuẩn dẫn tới âm thanh không chuẩn với thiết kế, bóng đèn sau một thời gian sử dụng lại mất công lùng mua mà giá thì thường cũng không rẻ nếu đó là thương hiệu tốt và còn rất nhiều nhược điểm nũa và..v.v. như vậy với nhưng cái dở chưa được liệt kê hết thì theo e cũng chẳng nên sản xuất làm gì mấy cái khuếch đại kiểu cổ lỗ sĩ này vì bất tiện quá nhiều, nhưng có một điều là amp đèn bây giờ vẫn được sản xuất nên e cho rằng nó phải thực tế, mà có khi thực tế thì e cho rằng bác cũng nên nghe thử qua cái amp đèn có cái thông số chẳng ra gì hót xem nó thế nào, nếu bác khong thấy hay thì thắc mắc của bác có thể dừng ở đây được rồi :lol:
     
  21. manthien

    manthien Advanced Member

    Joined:
    22/9/12
    Messages:
    675
    Likes Received:
    1
    Location:
    Q9
    Em xin mượn topic của bác Tican_2009 xí, em cũng có câu hỏi thắc mắc lâu nay mà ko biết trả lời ntn, nhờ các bác giúp.
    Số là mấy tháng nay thấy nhiều bác mua phải dây hàng nhái, hàng đểu... có bác mua về nghe nhiều tháng trời cũng chả phân biệt nổi chất lượng âm thanh của hàng giả hàng thật, ngay cả shop cũng nói ko phân biệt được. :(
    Hay là chất lượng âm thanh của dây giả và dây xịn bây giờ tương đương nhau chỉ có mẫu mã là khác nhau một xí thôi, hoặc là một số bác cứ mua dây mắc tiền về nghe là thấy sướng (chưa cần biết dây giả hay dây xịn).
    Cám ơn các bác. :)
     
  22. nghenhinhs1

    nghenhinhs1 Advanced Member

    Joined:
    26/2/10
    Messages:
    3.576
    Likes Received:
    19
    Bác nên tách vấn đề ra làm 2 phần thì dễ giải quyết hơn.
    1. Dây tự chế (DIY) nhiều khi hay hơn dây hãng là điều anh em chơi lâu đều biết và hiểu (test mù biết ngay), vì các hãng SX dây cũng chỉ là những cơ cấu rất nhỏ về cơ cấu và nhân sự. Đa phần họ đều đi đặt hàng những hãng SX dây (với quy mô lớn hơn nhiều), hoặc sưu tầm những loại dây chất lượng tốt về chế biến để bán với giá cao (chả khác gì việc mấy ông DIY hay làm), thế mới đủ kinh phí để nuôi bộ máy phân phối và quảng bá...
    2. Dây hãng có tính thanh khoản an toàn hơn so với đồ DIY hoặc nhái. Nhiều người chơi mặc dù bỏ ra số tiền rất lớn cho bộ dàn nhưng họ coi đấy như một hình thức tiết kiệm tiền chứ không hề muốn hy sinh đồng tiền cho thú vui của bản thân. Vậy mua dây hãng dù giá có cao nhưng lúc bán đi vẫn có người mua, có thể lỗ chút ít nhưng so với mua dây DIY hoặc nhái vẫn an toàn hơn nhiều. Hoặc có một bộ phận người chơi chưa hiểu biết thì cứ đồ hiệu mà chơi cho an tâm vì dây DIY, nhái cũng năm bảy kiểu chất lượng....
    Còn chuyện bán dây nhái với giá dây xịn thì tuyệt đối không chấp nhận được vì đó là lừa đảo. Thà anh nói rõ đây là dây nhái, giá chỉ bằng 1/3-1/2 dây xịn nhưng chất lượng tương đương (có thể test cùng với dây xịn) để người mua rộng đường lựa chọn thì chả ai dám trách
     
  23. buihoa75

    buihoa75 Advanced Member

    Joined:
    7/8/12
    Messages:
    1.228
    Likes Received:
    14
    Location:
    Ha Noi Pho
    _ Nếu không phân biệt được dây nhái và dây chính hãng thì có khi lại hoá hay đấy ợ, cứ dây rẻ tiền mà phang, nhưng e cho rằng có thể người chơi nhầm chứ Shop mà không phân biệt được thì hơi vô lí, chơi dây cũng như phụ kiện nó cũng đòi hỏi người nghe phải có kĩ năng và sự hiểu biết nhất định, nhưng cũng không đến nỗi là không thể phân biệt được :D
     
  24. Dinosaur

    Dinosaur Advanced Member

    Joined:
    3/5/11
    Messages:
    310
    Likes Received:
    1
    Em nói khí không phải chứ em nghĩ bác chủ thớt khoe kiến thức với anh em là chủ yếu chứ hỏi han gì. Mấy bác nhiệt tình vào thảo luận đặc biệt là cả mấy Mod em thấy phí cả thời gian.
    Đọc kĩ em thấy khá giống 1 bác cũng tung hoành chém gió trên diễn đàn đợt trước, bị ban nick liên tục nhưng vẫn chiến đấu rất máu.
    Em thấy vô bổ bỏ xừ.
     
  25. Boy9x

    Boy9x Advanced Member

    Joined:
    13/10/10
    Messages:
    258
    Likes Received:
    2
    Em đang là SV nhưng đọc thấy kiến thức anh ấy lõm bõm bỏ xừ, có gì mà khoe :lol:
     

Share This Page

Loading...