E định lấy scott 299a, máy rất mới, dàn bóng toàn mulard và telephunkel. Có bác nào chơi qua con này chưa? Đánh giá với các dòng scott khác. Tại sao máy sản xuất từ 1959- 1960 sacci mới coong thế nhỉ?E là newbi, mong các bác chỉ giáo.
E định lấy scott 299a, máy rất mới, dàn bóng toàn mulard và telephunkel. Có bác nào chơi qua con này chưa? Đánh giá với các dòng scott khác. Tại sao máy sản xuất từ 1959- 1960 sacci mới coong thế nhỉ?E là newbi, mong các bác chỉ giáo.
Chào các bác! Em xin tham gia với fan Scott. Xin các bác góp ý. Em chơi âm thanh gọi là có thôi, cũng mua nhặt nhạnh linh tinh. Trước kia tầm 7 năm em mua được bộ Amp Scott 386 và loa Scott S15, ghép với nhau nghe thấy ko ổn, sau thấy có amp Pioneer 770S rẻ rẻ nên mang về ghép nghe tàm tạm, rồi có ông bạn ko dùng amp Alchemist Firseti ADP1 SA 15MKii cũng vác về, cdp là Múical Fidelity E60, nghe từ hồi đó đến giờ, nói chung là có để nghe. Giờ có chút thời gian lang thang nên tìm cách setup lại, may quá vào đây thấy có fan Scott nhưng thấy phần lớn các bác chơi amp Scott là chính, loa Scott có vẻ ko được lưu ý, nhà em thì lại thích loa Scott S15 này và vẫn có ý giữ lại. Phòng của em khoảng 14m2. Nhạc thì em nghe : nhạc Việt Nam, nhạc Jazz, vocal, hòa tấu, có cả chút rock cổ cổ ( Queen, Pink Floyd, Dire straits, Eric Clapton...). Nhờ các bác cho ý kiến về ghép loa Scott S15 này với amp nào cho hợp? Bán dẫn hoặc đèn đều được. Em có thiên hướng sang đèn, đặt phòng ngủ nghe nhẹ nhàng, nhưng chưa biết amp đèn nào thì hợp EEL34, Kt88...amp đèn xịn thì hơi quá sức, đèn tàu thì rẻ đấy nhưng ko rõ chất lượng thế nào? Em xin phép ko dám chơi đồ diy ạ. Cám ơn các bác!
Có những amp được gọi là hàng nos bác ạ...tức là hàng đời cũ mà chưa qua sử dụng...giờ những amp từ năm 60 mà mới coong cũng hiếm đấy
Chào bác Kieuanh, tình hình sưu tập của bác tới đâu rồi. Bác nhắn mà sáu tháng sau em mới đọc, thiệt là vô tình quá. Phòng của em bừa bộn bằng một phần mấy của bác thôi mà em đã bị vợ hăm cho ra khỏi nhà rồi, giống như bác thì chết chắc. Bác ở bên đó thì tiện mua hơn, ở VN chịu tiền ship về cũng phê, nhưng được cái sữa chửa dễ dàng. Chúc bác vui.
Em cũng Scott S15 nhưng với Scott 386, đánh giá trung âm mềm mại, nhưng bass thấy ko sâu, nói chung hơi kém chi tiết. Bác ở HN chỗ nào em qua tham khảo?
Mời các bác tham khảo thêm đánh giá từ Consumer Reports magazines from the Golden Age of Audio, the late '60's, '70's, and early '80's. May 1970, Loudspeaker Report and Rankings. Below are a few selected quotes from this latest article, but just like last time I would recommend reading the complete article in order to put the comments in their full and proper context. A PDF copy of the full article can be found at the end of this post. And now to the article... Medium-Priced Loudspeakers “With any loudspeakers, horns will blare and drums will roll and the human voice may soar. But how accurately that do so depends on the choice of the right speaker. That choice is broad- the large, floor-standing speakers that were standard about two decades ago have long since been supplemented by a host of compact models.” “For home audio systems, loudspeakers priced at $100 or so and measuring roughly a foot square by two feet high seem to be the most popular on today's market. You can get smaller ones, and for less money. But you give up something with those models. Having, as a rule, smaller components, they're apt to produce bass tones that are less deep and strong than those of larger speakers, and play music less loudly without distortion of the sound or damage to the speaker. The 20 loudspeakers tested for this report range in list price from about $85 to $120. Cabinets of all the speakers have a walnut finish; typical dimensions are close to 2 x 1 x 1 feet, with some notable exceptions: the EPI, the AR-6 and the Rectilinear are substantially smaller, and the Advent and the Lafayette, which are a bit bigger than most.” How well they reproduced “Ideally, loudspeakers should respond to the entire spectrum of musical sound, from the deep bass of organ or tuba to the treble of triangle or cymbal. That span represents a musical range ascending from about 30 Hz (cycles per second) to some 15,000 Hz, within which most instruments produce their fundamental tones and overtones. We looked for speakers that would reproduce that broad range of sound smoothly and uniformly, without emphasizing or slighting any part of the range-or, in technical terms, for speakers with “flat response.” An engineer's plotting of flat response looks like a plateau. There are no peaks or depressions (the exaggeration or suppression of certain sounds) or roll-off (diminution of all output beyond certain frequencies). In short, a loudspeaker should not color the sound it reproduces-though coloring that does no violence to the music may be agreeable to some listeners. Loudspeakers with those characteristics have high accuracy: the desirable ability to change an electrical input signal into sound that corresponds exactly to it. And, since differences in musical taste make it hard for audiophiles to agree how a good speaker should sound, accuracy, carefully defined, is one of the few objective standards by which to judge speakers.” “By and large, the quality of these speakers proved to be high indeed. At their best, all did a satisfactory job of reproducing the segment of the musical spectrum that is most critical to listening enjoyment: from below the vital, mid-frequency range, which determines most instruments' basic character, to highs of about 10,000 Hz or so. Best of the lot were the EPI and Fairfax, with accuracy scores of 89 per cent-just 11 per cent short of perfect. Moreover, the Scott S10B and the ADC 303B managed to combine high accuracy with a low price ($85).” “As we've said, a high-accuracy speaker, by definition, adds little coloring to the music it reproduces. Differences between high- and medium-accuracy speakers might be likened to differences between two panes of transparent glass-one perfectly clear, and the other slightly tinted. You can hear through the 'tint' of a medium-accuracy speaker well enough, though things sound just a little different-and perhaps better to you-than through an 'untinted' speaker. So it's possible you might like the sound quality of even the Altec and the least accurate of the tested speakers, the Lafayette; none of the listeners on CU's panel was of the opinion that the coloration introduced by them was either unmusical or undesirable. Be that as it may, high-accuracy speakers offered an objectively better combination of wide sound range and smooth response than models with a lower accuracy score. That's not to say that any of the tested models sounded exactly alike-not even units with identical scores for accuracy, since their deviations from accurate reproduction did not occur at identical points in the audio spectrum.” “The bigger a speaker or the more internal elements is has, the better should be its ability to handle the sound spectrum. But don't bet on it. The Fairfax earned top marks for accuracy with just two elements, while the six-element Lafayette was the least accurate of the tested speakers.” “If you could listen to all the speakers CU tested, you'd almost certainly prefer some models to others-even among those scored as equal in accuracy. The best way to learn whether a loudspeaker's sound suits your particular taste is to audition the speaker in the room where you'd install it. Some audio shops may let you take the speakers home for a brief try-out. But chances are you'll have to decide on the basis of less-than-perfect conditions in a showroom, so look for a dealer whose listening room is insulated from the noise of traffic and the buzzing of shoppers. Look for a rooms whose listening arrangements allow almost instant switching from one speaker to the other; direct comparison is indispensable, since auditory memory is notoriously short. And never compare more than two speakers at a time.” The listening tests “The ear responds chiefly to variations in sound pressure present at the eardrum. That pressure, which varies with frequency, represents a complex interaction of the ear, the acoustic environment (the listening room) and the sound power radiated by the loudspeaker. So it was important to learn whether listeners would hear the differences between speakers that our laboratory tests pointed to. Had we found clear contradictions between the laboratory measurements and the judgments of a listening panel, we would have reassessed our test methods.” “Did CU's measurements of power response permit predicting, with reasonable success, how our panel of listeners would judge loudspeaker accuracy? We think so.” RATINGS OF MEDIUM-PRICED LOUDSPEAKERS Listed in order of ability to reproduce sound accurately; models of equal accuracy are listed alphabetically. Differences of about 8% or less in accuracy scores are not likely to be detected by ear (see story); regardless of scores, no two speakers sounded exactly alike. Prices are list, rounded to the nearest dollar, for single speakers with walnut-finish cabinets; discounts are generally available. ACCEPTABLE EPI 100 - accuracy 89% FAIRFAX FX 300 - accuracy 89% MARANTZ IMPERIAL 5G - accuracy 88% SCOTT S15 - tính chính xác 87% ADVENT - accuracy 85% REALISTIC OPTIMUS 5 - accuracy 85% DYNACO A35 - accuracy 84% SCOTT S10B - accuracy 84% ADC 303B - accuracy 83% JENSEN 4 - accuracy 83% AR-6 - accuracy 82% JVC VS5322 - accuracy 81% FISHER XP65B - accuracy 80% PIONEER CSR300 - accuracy 80% ADC 3O3AX - accuracy 79% RECTILINEAR MINI III - accuracy 78% BOZAK SONORA B201 - accuracy 77% KLH THRITY-THREE - accuracy 77% ALTEC CORONA 893B - accuracy 75% LAFAYETTE CRITERION VI - accuracy 71% And now, the rankings: ACCEPTABLE – HIGH ACCURACY The following loudspeakers were judged to be relatively free of sound coloration and to have the best combination of wide sound range and smooth response. DYNACO A25 – Check Rated and a Best Buy ADC 303AX – Check Rated and a Best Buy Scott S15 – Check Rated AR2ax – Check Rated KLH SIX – Check Rated ACCEPTABLE – MEDIUM ACCURACY The following loudspeakers were judged to be below the preceding models in overall quality and to have sound coloration that was noticeable but, in general, not necessarily unpleasant. REALISTIC OPTIMUS 1 EMI 92 SHERWOOD SR5 JBL LANCER 44 EV NINE LEAK MINI-SANDWICH ALTEC MADERA 892A FISHER XP7B The following loudspeakers were judged to be sound reproducers of medium accuracy but somewhat below the preceding models in overall quality; sound coloration was more noticeable. WHARFDALE W40D YAMAHA NS15 JENSEN TF3B ALLIED 2370 LAFAYETTE CRITERION 5XA UNIVERSITY LAREDO
Cám ơn bác đã chia sẻ bài sưu tầm đánh giá về loa Scott S15! Theo tiêu chí này Scott S15 được đánh giá cũng khá cao. Có lẽ phối ghép của em chưa đạt nên chưa thỏa mãn. . Vừa rồi mấy ae mang mấy amp và cdp đến nhà ghép thử ( thực ra ghép với loa khác ở nhà) Scott S15 ghé ăn theo E xin liệt kê mấy đồ ae mang đến ghép chơi trước rồi sẽ cố gắng diễn đạt hiệu quả nó sau. CDp : Musical Fidelity E60 của nhà - Teac 25xs - Line Magnetic 215. AMp : riêng amp ae mang đến thử chơi khá nhiều ( góp vui cho loa khác, Scott 15 được ăn theo ), chủ yếu là đèn. - Line Magnetic 211 IA EL34. - Line Magnetic 216 IA KT88. - Luxman LX33 EL34 - Dynaco SCA-35 EL84 - Diy 6L6. Còn vài amp đèn khác nữa nhưng thấy cũng ko khác biệt nên thôi ko kể :? như EL34 tàu, Line mini EL84.. - Bán dẫn thì có Alchenist Forety ADP15A MKII - B&O 6000- Gamut Di150 Mono- Brinkmann. - Reicever Scott 386- Pioneer SX-770.
Chào các bác Em là người mới, thấy các bác khen Scott quá trời luôn Em cũng mới tậu 1 con 299D 35W/kênh, 4 bóng 12ax7 telefuken, 4 bóng 7591 scott nguyên zin. bóng nắn nguyên zin. biến áp, xuất âm, mạch mủng ngon lành nguyên hàng họ. (em nghĩ 299C ngon hơn) Em ghép với loa mỹ cổ Rectilinear III, loa đc, đã đánh rất ổn với Eico ST70 (35w/c), Marantz 1150 (75w/c) Xin lỗi các bác, em ghép với 299D, chả ra gì, tối om. đấy là theo tai điếc của em, các bác đừng ném đá. Em giờ tiếc ko nghe anh H. chè, đánh còn thua con ampli nhật lủng củng. được mỗi cái hình thức, đèn đóm có vẻ chuyên nghiệp. Nhưng sự thật nó có cái lý của nó, sự thật là chả ra gì. Các bác đừng thổi, cứ mua rồi cho đồ mình là nhất. Làm người mới lao đầu vào mất tiền oan, có lợi cho các shop. Cứ như trào lưu phải mua AR3, Tanoy trong khi đó đầy loa rẻ hơn đập chết ăn thịt trong vòng bật công tắc điện. Thử hỏi trong mấy bác, có bác nào có mô hình ghép thành công, show cho anh em xem (đc mỗi cái đẹp, thế thì mua pionner 7.1 đẹp hơn nhiều, ra hàng điện mua mấy cái đèn led về nhấp nháy thì tuyệt). Em đánh giá, bình thường trong tầm tiền, đấy là ý kiến cá nhân, ko phải các bác bỏ qua Thân
Cũng tùy vào cách phối ghép nữa bác ! H scott Amp 299... cũng ko hẳn là 1 amp tồi ! Nếu phối ghép đúng âm nghe sẽ tối , đục , dính cao trào rối ... Dù sao cũng là 1 ý kiến rất thẳng thắn của bác !
Em ghép Scott LK 72 (cấu hình giống 299C, 299D) thì hợp hơn Eico ST40 và Marantz 2270. Bác không thấy nó hay có thể đơn giản là không hợp. Em thì không so nó với Pioneer 7.1 làm gì rồi bác, nếu muốn đẹp thì em sắm cây thông Noel để phòng khách.
Bác oldschool: Cám ơn bác, có thể em bị loạn chưởng Thế bác cũng dùng loa giống em à? Đánh tốt hả bác? Lạ nhỉ.